Kristen skole

Det kristne fellesskapet på skolen er det vi skaper sammen – du er derfor invitert til å delta og bidra med det du har av liv og erfaringer. Vi ønsker å være åpne og rause. Her er det ingen som forteller deg at du ikke passer inn eller ikke er god nok – vil du delta, er du velkommen.

Skoleprest
Som første folkehøgskole fikk Rønningen sin egen skoleprest vigslet til arbeid i folkehøgskolen i 2011. Skolepresten er synlig i skolehverdagen både på messer og i samtaler. For tiden samarbeider vi med MER i Iladalen kirke og Eirik Pedersen-Mong er vår skoleprest.

Messer
Messen er Rønningens egen kveldssamling som finner sted en gang i måneden. Messen er et sted for ettertanke og deltakelse. Vi kan love musikk, aktuelle tema, refleksjon, lystenning og mye mer. Første messe finner sted i Nordmarkskapellet under Nordmarkaturen.

Samtalegrupper
Dette er et forum der du selv kan sette agendaen! Her snakker vi om de små og store spørsmålene i livet. Alt som gjør oss glad, og det som ikke gjør det. Hvordan vi sammen kan hjelpe og støtte hverandre til å ha det best mulig med oss selv og hverandre.

Bibelgrupper
Bli med hjem til en ansatt og snakk om et tema knyttet til bibelen og kristen tro. Himmel eller helvete? Det ondes problem? Hva står det egentlig i Bibelen? Har det som står der noen relevans for livet vårt i dag?

Høytider
På Rønningen har vi gode tradisjoner for å markere kirkeårets høytider. Før vi drar på ferie hver til vårt, har vi både jule- og påskeavslutning. Her er det fokus både på tradisjoner og innholdet i høytiden.

Gudstjenester
2-3  ganger i året deltar vi på gudstjeneste i utenfor skolen. Vi deltari på Jakobmesse i Kulturkirken Jakob.  Her blir elevene også kjent med studentprestenes tilbud i Oslo.Vi samarbeider med KFUK-KFUM og MER-kirken i Iladalen med messe 1. søndag i advent. Etter påske samarbeider vi med vår lokale kirke på Grefsen om en bærlkraftsmesse i års nabolag - ved inngangen til Nordmarka.

2000px -ICA_flag .svg

Om skrives plass i KFUK-KFUM Norge:

KFUK-KFUM en kristen barne- og ungdomsorganisasjon og diakonal bevegelse som arbeider systematisk med mangfold og likestilling og mot diskriminering. KFUK-KFUM kjemper hver dag for å være en åpen organisasjon der alle har mulighet til å delta, uavhengig av funksjonsevne, alder, kjønn, religion, etnisitet og seksuell orientering, og arbeider med å bygge ned samfunnsskapte barrierer for deltakelse.

Generalsekretærens uttalelse:

Ti år før Den norske kirke åpnet for vigsel av homofile i 2016, vedtok KFUK-KFUM at alle lederposisjoner og stillinger i organisasjonen er åpne for homofile i partnerskap og ekteskap. Seksuell identitet er ikke avgjørende for hvem vi gir tillit og ansvar.

KFUK-KFUM kjemper for alles rett til å leve og utvikle seg som hele mennesker. Vårt kristne menneskesyn er avgjørende. Vi er særlig opptatt av å inkludere unge mennesker som av ulike grunner opplever utenforskap. Våre folkehøgskoler er ikke noe unntak.

Les også KFUK-KFUMs uttalelse i forbindelse med Den norske kirkes unnskyldning til homofile og lesbiske i 2022: KFUK-KFUM har påført skeive skam og smerte.