Stilling ledig?

STILLING LEDIG

Rønningen folkehøgskole ligger på Kjelsås i Oslo og eies av KFUK-KFUM Norge. Skolen bygger sin virksomhet på den kristne tro og KFUK-KFUM Norges verdier, og vår visjon er å være en kristen, grønn og global folkehøgskole.

Skolen har en fantastisk beliggenhet i åsen over Oslo med marka rett utenfor døra. I 2017 tok vi i bruk en ny flerbrukshall, nye klasserom, treningssenter, dansesaler og ikke minst nye internat med hotellstandard. Vi mener selv vi har Norges flotteste folkehøgskole, og vi ønsker å være en spydspiss med store visjoner i folkehøgskole-Norge.

Rønningen har 11 ulike studietilbud innenfor sceniske fag, kreative fag, idrett og samfunnsfag. Skoleåret 2023-2024 har vi 125 elever ved skolen.  Elevenes skoleår utgjør 33 uker og starter i slutten av august og slutter medio mai.

Folkehøgskolenes mandat er i henhold til Lov om Folkehøgskoler å drive folkeopplysning og allmenndanning. Skolene er forpliktet på å drive etter et definert verdigrunnlag. Som lærer på Rønningen må man kunne støtte opp under skolens verdier; Kristen, Grønn og Global, og kunne undervise og implementere pedagogisk aktivitet som følger av disse verdiene i skolens læringsprogram.

Sjekk ellers våre hjemmesider: http://www.ronningen.fhs.no

Lærer Kunst og arkitektur - Vikariat 70-75%

Linja Kunst og arkitektur har gjennom flere år hatt et flerlærersystem. En av våre faste lærere har søkt full permisjon fra deltidsstilling, og en annen delvis permisjon fra sin deltidsstilling. Vi søker derfor etter en vikar for skoleåret 24-25, fra 01.08.24 – 31.07.25, i 70-75% stilling. Skoleåret har et såkalt sammentrengt årsverk, slik at man jobber mer enn normaltid i de ukene skoleåret pågår. Til gjengjeld har man arbeidsfrie perioder før, underveis og etter skoleåret.

Som lærer på Kunst og arkitektur må du spesielt ha kompetanse innenfor tegning, maling og grafikk. Du vil jobbe sammen med lærere som også dekker keramikk og arkitektur. Som lærer på Kunst og arkitektur samarbeider du også med andre lærere på seksjonen, der det er et ekstra nært samarbeid med linja FotoVideo.

Arbeidet som lærer på folkehøgskole innebærer mer enn undervisningen på linjen. I stillingen er det inkludert fellesfag, internatpedagogikk, studietur, fellesturer, tilsyn m.m.  Du vil også veilede en Miljøstipendiat, og ellers ha veiledning av elevene på linja. I arbeidsplanen vil det kunne ligge arbeid både på ettermiddag, kveld /natt (sovende nattevakt) og helg.

Du må ha evne til teamarbeid og kunne koordinere og gjennomføre undervisning og prosjekter både i samspill med, og på tvers av, aktiviteten hos de ulike linjefelleskapene på skolen. I stillingen hører andre oppgaver som tilhører folkehøgskolearbeidet naturlig med, jfr teksten over.

Det kreves formell høyere utdanning på minimum Bacheleornivå med pedagogikk og/eller relevante fagfelt som resonnerer med stillingsbeskrivelsen. Du har samtale, veilednings- og relasjonskompetanse, samt struktur og planleggingskompetanse for overordnet faglig arbeid.

I stillingen legges det vekt på personlig egnethet, arbeidskapasitet og samarbeidsevne. Dette innebærer bl. a. at du bør være initiativrik, ha fleksibilitet for folkehøgskolens pedagogiske egenart, arbeidsevne som matcher folkehøgskolens sammentrengte årsverk, samt skolens behov for oppgaveløsning. Du må ha mulighet for å arbeide kvelder og helger og kunne dra på turneer og studieturer. Du må kunne arbeide prosjektbasert, periodevis mer intensivt og ha evne til sosialpedagogisk arbeid og tilsyn. Du må videre ha både varme og en pedagogisk tilnærming i møte med elever, samt kunne arbeide verdimessig i tråd med KFUK-KFUMs og skolens forankring. Sammensetningen av den nødvendige totale kompetansen i seksjonen kan bli tillagt vekt.

Lønn i henhold til tariffavtalen i Landsoverenskomsten for Utdanning, Virke – Utdanningsforbundet. Tilleggsytelser ut over fast lønn til arbeidstaker er avtalt i Særavtale for folkehøgskole, Virke - Utdanningsforbundet

Søknad sendes rektor Ottar Nesje på e-post: ottar@ronningen.fhs.no.

Søknadsfrist tirsdag 02.07.24 kl 23:59.

Pga ferieavvikling kan spørsmål om stillingen sendes på e-post til: ottar@ronningen.fhs.no

Rønningen mottar ellers et stort antall åpne søknader utenom utlysning. Vi beklager at vi ikke har kapasitet til å behandle alle søknader av denne typen.