IMG 6504

Brasiltur 2015, reiseblogg!

Breddeidrett Toppfotball
Del på Facebook

Toppfotball og Idrett/Ball har traktert Brasil med brask og bram. Stemningen og forholdene var svært bra. Vedlagt følger en samlet reiseblogg skrevet av elever.

Brasil, første sekvens

Bilder håndplukket og tekst sammensatt av Henning Karlsen og Marte Dahl

Natt til 3. november dro en stemningsfylt gjeng til Gardemoen for å ta fatt på en lang reise til Brasil. Flyet gikk tidlig denne morgenen, og alle var spente på hvordan komforten på flyet ville være. Alle fikk et lykkesjokk da vi så at flyet hadde både komfortable seter, og en mini-tv på hvert sete. Det var moderne filmer, og spill-klassikere på hver TV. Dette var stas for den sporty gjengen fra Rønningen folkehøyskole. Flyturen gikk dermed som en leken lek. Etter en lang flytur endte dagen med en tidlig natt, slik at vi skulle være opplagte til neste dag, som var full av aktiviteter.

4. november startet vi dagen med en tur til en favela. Har fikk vi se hvordan slummen i Brasil levde. Vi fikk servert lunsj av en bekjent av Endre Olav, i et hus med en fantastisk utsikt, men utrolig dårlig tilstand. Vi følte øyeblikkelig på samvittigheten at Norge er et fantastisk land å bo og leve i. Vi fikk også spille en fotballkampen mot lokale gutter og jenter. Etter kampen lekte vi med de lokale barna, der det ble tatt mye bilder av barna og Rønningen gjengen. Når mørket tok over Niteroi fikk vi også kjenne på et kraftig uvær. Vi var på vei til en annen favela der vi skulle spise middag hos lokale. På vei dit møtte vi ei kraftig regnskur med lyn og torden, litt skummelt men vi ble en opplevelse rikere.

5. November var vi klar for en fantastisk fjelltur, men vi fikk ikke bestige fjellet på grunn av regnværet kvelden før. Dermed ble det strandtur på en av Brasils beste surfestrender, noe vi ikke fikk prøve ut siden bølgene var på over 3 meter. Det ble også lite bading her, men gutta og ei jente hadde det gøy i strandkanten med de høye bølgene. Senere den dagen hadde vi vår første del av Copa America turneringen der vi spilte om «viktige» poeng for å få et bra utgangspunkt i en turnering som skulle vare turen ut med forskjellige aktiviteter.

SAM3894 (1)

Gruppekohesjon og forening.

Siste dager Niteroi, og ankomst Rio.

Skrevet og mailet av Aksel Sørloth m flere

Rønningen sine elever møtte til frokost klokken 09:00 for å forberede seg på en ny dag i Brasil. I dag gikk turen til mødrehjemmet i Niteroi. Dette er et sted der tidligere enslige mødre uten utdanning, prostituerte og voldteksofre med barn blir tatt vare på og får muligheten til å starte et nytt og bedre liv. Vi ble møtt av hyggelig svensk guide som viste oss rundt i kapellet og klasserommet til barna. Etter omvisningen gikk tiden til å leke og bli kjent med barna. Barna møtte oss med usikkerhet, men ble etterhvert mer imøtekommende og tryggere på oss. Vi ble servert et klassemåltid fra øverste hylle. Det er som linjelærer Endre Olav ville sagt "maten lager sæ ikke sjæl. Noen må gjøre jobben" Senere på dagen skulle guttene i aksjon i en ny kamp mot den lokale ungdommen fra favelaen. Guttene hadde blod på tann og ville hevne det ydmykende 3-0 tapet fra sist kamp. Vinden blåste, havet slo mot stranden, og regnet pisket oss i trynet. Alt lå tilrette for en thriller av en beachfotballkamp. Matchen endte 3-3 etter full tid og måtte avgjøres med straffesparkkonkurranse. Der trakk rønningen sine gutter det lengste strået og selveste Sigurd "OBOS" Svendsen satte inn 5-4 seier til våre gutter.

På kvelden var det tid for middag der en rolig kyllinggryte stod på menyen. Turen opp til favelaen var tvert i mot stormfull. Regnet hølja ned og vi måtte springe oppover bakkene. På veien opp denne stormfulle aftenen så vi blant annet en rotte, en mann med pistol og lynnedslag. Alle barna var sure, utenom maja, hun trodde hun var en piraja - HAHA. Humøret til alle ble på topp da vi kom frem og fikk i oss litt mat.

På dag 5 av eventyret i Brasil, stod vi opp kl 8 for å spiste frokost. Deretter gikk vi i gang med svømmekonkurranse av Rønningen sin egen konkurranse Copa America. I denne konkurransen var det laget med stippene og lærerne som vant. Fitness-Bent og hans svømmeferdigheter parkerte Sørloth på Northugs iskalde måte i finaleheatet. Kan sammenligne dette med da Northug hadde sitatet "herre e barneskirennj" Lærerlaget kom seg også langt i tennisen, men her ble de noen hakk for svake mot John og Henning (skrevet av Henning) som tok en overlegen seier.

Senere på dagen tok vi turen til et gigantisk kjøpesenter i Niteroi. Noen shoppet, noen spiste, mens andre rotet seg bort og brukte tiden på å finne tilbake. Når det igjen begynte å nærme seg kveld skulle både jentene og guttene i aksjon i en ny beachfotballkamp. I disse 2 kampene skulle vi få se hvordan brasiliansk fotballkultur virkelig er. Guttene ledet 4-0 til pause og ble rundspilt av brasilianerne i kampen. I den andre omgangen valgte brasilianerne og gi opp, så de bestemte seg bare for å gå av banen etter 5 min ut i omgangen. De liker visstnok ikke at en gjeng bleike nordmenn kommer og slår dem i deres sport.

I jentekampen skulle de brasilianske jentene ha en annen taktikk for hvordan kampen skulle spilles. Våre rønningen-jenter tok ledelsen med 1-0 til pause. Marte satte inn rønningen sitt eneste mål. Linjelærer Svein Tore Brandshaug sier at det ikke var overraske at det var Marte som scoret rønningen sitt mål, siden hun er en skikkelig "målgeit". De brasilianske jentene jaget en utligning i 2. Omgang. Da de ikke klarte å få dette til, valgte de like godt å bare legge til 10 minutter for å prøve å få utligning. Men dette ville seg ikke for de brasilianske jentene. Jentene fra Rønningen ble lei av å spille ekstratid, så de valgte å bare punktere kampen med å sette inn 2-0. Da dette målet kom bestemte brasilianerne seg for å avslutte kampen med en gang.

Vi tok turen opp i favelaen for å spise et siste måltid. Middagen bestod av høykvalifisert stek med ris og pommes frites. Vi fikk en nydelig fruktsalat og takket favelafamilien for utmerket mat de siste dagene.

Dag 7 av eventyret i Brasil stod i logistikkens tegn. Vi pakka oss ferdig og drog videre med buss til et hotell midt i sentrum i Rio. Vi satt fra oss kofferten og gjorde oss klar for kamp på Maracanã. På veien inn til stadion kjøpte så og si alle seg Flamengo-drakt. Kampen endte meget sterkt sett med Flamengo-øyne. De vant kampen hele 4-1 over Goias. Stemningen på stadion var noe annerledes enn det vi fra Norge var vant til. Supporterne hoppet, sang og skapte stemning gjennom kampen. Vi fikk frysninger av stemningen som var på stadion.

SAM4055

Besøk på Mødrehjemmet Abrigo

Rønningen FHS preger Rios bybilde

Tekst: Olve Øvstetun, Charlotte Staalesen og Alex Shaposhnikov.

Kjenn ikke, plutselig var det mandag i en av Brasil's mange storbyer. Det er forsåvidt mandag alle andre steder i verden også, location; Rio de Janeiro. Vi på Rønningen Folkehøyskole er klare for dag to i den brasilianske byen,  men er byen med hele 6.5 millioner innbyggere klar for oss? Klokken viser 07:30 på uret, frokost står på timeplanen. Etter at rommene hver for seg har fått i seg næring og ristet av seg den verste ståpelsen fra gårsdagens festaften på legendariske Maracanã stadion er planen å møte våre venner fra Grenland Folkehøyskole på strandperlen i den velstående bydelen Ipanema. Det skal spilles volleyball.

Etter en liten spasertur fra hotellet når vi vårt reisemål, klokken er nå slagen 09:00. På stranden møter det oss ni hyggelige elever i tillegg til lærerinnen og volleyballen's svar på Svein Tore Brandshaug, ingen ringere enn Iver Horrem. Det blir spilt turnering, stemningen er god og nivået høyt, det eneste som ikke leverte 10/10 var været. Det sier vi oss fornøyd med da det var det eneste vi ikke kunne gjøre noe med! Etter at vi har gjort oss ferdig med kampene og tatt farvel med Grenland FHS er det tid for nok ett måltid, lunsj heter det så fint.

Noen tok seg friheten til å dra på Mac Donalds, andre valgte de knæsjgule strandbodene, mens de resterende gikk for en litt sunnere variant og spiste påsmurt matpakke. Det viktigste var at alle fikk i seg mat. I hvertfall med tanke på at etter lunsj, var det den prestisjefulle turneringen Copa America som stod på programmet. Turneringen bringer som alltid frem det lille ekstra i elevene, og vinnerinstinktene ligger å soler seg utenpå draktene i det fløyta går! Det var heller intet unntak i dag da strandfotball stod på programmet.

Siden de fleste som er med på tur brenner for den vakre sporten kalt fotball, ble det ekstra hett under dagens prestisjeturnering. Upassende gloser ble ytret, frispark ble delt ut i hytt og gevær, straffesparkkonkurranse ble det, målene kom tett og ofte, frekke brassespark-forsøk ble det selvfølgelig forsøkt på, alt du forbinder med strandfotball ble servert på Ipanema denne formiddagen av rønnere. Publikum var det også, mest trolig grunnet det høye underholdningsnivået disse nervepirrende kampene bydde på. Finalen var jevnspilt og intensiv, men rutinen til lærerne ble for mye for ungdommen på motsatt banehalvdel. Vinnermålet ble satt inn av ringreven Svein Tore Brandshaug og dermed innkasserte laget hans nok en 5-poenger i turneringen som spilles under hele oppholdet.

Da turneringen var over, folk hadde gjort opp seg i mellom, alle hadde fått seg en dusj var det tid for guidet tur gjennom kjernen av Rio og de mest kjente byggverkene byen har å by på. Vi startet fra hotellet med to menn som kjenner den tidligere hovedstaden bedre enn sin egen baklomme, Gabriel og Rodrigo.

Turen gikk først til metroen noen få minutter gange fra hotellet, den hoppet vi av midt i sentrum. Da vi kom opp fra undergrunnen tok de oss med rundt i selve sentrum der vi ble vist hvor de med mest makt i storbyen holder til, før vi bevegde oss litt mer mot det kulturelle. Vi fikk blant annet sett den mektige katedralen "Catedral de São Sebastião" som på sitt høyeste punkt måler småsprøe 75 meter og kan ta inn hele 20 000 mennesker. For å sette det i perspektiv, hele Molde's befolkning hadde fått plass.

Rundturen ble avsluttet med de godt kjente trappetrinnene "Escadaria Selarón" der minnene går inn i evigheten, da fotografi var ekstremt populært. Etter turen sa gjengen på tur seg fornøyd etter å ha lært så mye om Brasil og Rio de Janeiro's kultur og stoltheter. Kvelden var enda ung og Rønningen valgte å ta dagens siste måltid på en restaurante rett under kunstverket laget av chileneren Jorge Selarón, etter at maten var servert og henvist til magen var det en rolig spasertur hjem som ventet. Denne mandagen oppsummeres som magisk av undertegnede, noe som har vært gjengangeren for hele turen.

Siste dager Rio

Ny dag i Rio stod for tur, og denne skulle bli bra! Morgenen var åpen for valgmuligheter, før vi senere skulle besøke byens mest kjente severdighet og få utført noe nyttig handel. Generelt en dag preget av elevenes egne ønsker.

Da vi ikke skulle møte tidligere enn kl. 16:00 for hele gruppas felles aktiviteter for dagen, sto formiddagen åpen. Deilig å få sove litt lengre denne morgenen, selv om de fleste kom seg opp nokså tidlig med tanke på alt man kan gjøre av fasiliteter her i Brasil. Sies at vi heller kan sove når vi kommer hjem. De fleste tok seg en tur til stranden for å jobbe litt med brunfargen som vi ikke har sett så mye til, og man kom seg dit med enten rolig jogg eller en (veldig billig) taxitur. Vi var klar over at det var meldt godt med sol, og selv om det var noe overskyet tidlig om morgenen lysnet det raskt opp. Var deilig å få slappet fullstendig av på noen av verdens fineste strender, Ipanema og Copacabana. Når sant skal sies var solen noe sterk for våre bleke norske høstkropper, men ryktene sier at "Det blir jo brunt etterhvert, da".

Etter å ha fått i oss noe mer av ferske rundstykker med ost, skinke eller vår kjære Nutella og hadde innsett at vi gjerne trengte noe sterkere solfaktor var det på tide at vi alle gjorde noe samlet som den bra gruppa vi er. Dette er noe vi har bygget opp forventninger til, selveste turen opp i høyden mot Cristo Redentor, også kjent som Kristusstatuen. Statuen er 30 meter høy og veier med sokkelen hele 1145 tonn! Tiden gikk raskt, som den oftest gjør når en koser seg (selvfølgelig i godt selskap), men bildene vi har som minner og til å vise dere der hjemme står av god kvalitet. Suvenirer ble også med ned igjen.

Vi alle hadde nå muligheten til å dra sammen til ett av Ríos kjøpesentre for å få brukt noe real, den brasilianske krone, på nyttig og unyttig. Matpenger var utlevert etter ønske fra enkelte om å kunne bestemme selv hvor en ønsket å spise god mat. Man kunne dra hjem i grupper når man var ferdig med sin handel for dagen, og noen ble noe lengre enn andre. Så noe spesielt til nye havaiana-flippflopper (klikk-klakker) hjemme igjen på hotellet da det er en god del billigere her nede. Storfornøyde hele gjengen!

Som vanlig var det sosialt med kortspill og interaksjon i fellesarealet på hotellet, mens andre tok en rolig kveld på rommet før senga og en ny dag sto for tur. Rolig dag med rein nytelse av livet her nede! Som vi storkoser oss!

Hilsen fra deres kjære rønnere!

IMG 6532

Kulminering i Rio

Skrevet av Waterloo, Kjell Magnus og Dyrstad

11. november var spektakulær. Her var vi i en av Rios største favelaer, og tok oss opp til de høyeste topper. Utsikten i Rio er magisk. Dagen sviktet ikke. Seeverdighetene er også mange. Til tross for at Rio ikke har nok seeverdigheter til å kunne regnes for en storby, i følge Bent Brattbakken. Dette etter og ha besteget Kristus-statuen og skuet ut over Maracana, Teatro Municipal, Sukkertoppen og de verdenskjente strendene Copacabana så vel som Ipanema. Byen har for øvrig tosifret millioner innbyggere og arrangerer sommer-OL om et halvt år. Vertsnasjonen for fotball VM i 2014 leverte likevel. Etter lunsj i ”storbyen” var det fritid. Da handlet det for mange om å komme seg ned på stranda. Christoffer Dyrstad var et dyr etter sol. Han ledet troppene trygt ned til samlingene med sandkorn. Kvelden kulminerte på uterestaurant i Rio og god gruppekohesjon.

12. november bød på strand, beachfotball, volleyball og kohesjon. Rio var nå slutt for denne gang. Mye magi her. Vi fant for ordens skyld Norge-Ungarn på TV i Rios gater. Samlet konstaterte vi at dette kom til å bli utfordrende i bortekampen.

Ihla Grande – Adam og Eva i paradis

Skrevet av Amund, Kamilla og Andreas Sæthre.

SAM4184

Gameday Ilha Grande

Siste del av denne terningkast 6-turen innebar gode ingredienser. Og koldtbordet het Ihla Grande. Dette er en svært fin ferieøy, uten biler og en svært avslappet stemning. Første dag dundret vi av gårde til verdens sjette fineste strand, Lopes Mendes. Dyrstad har beskrevet dette som turens høydepunkt. Han ble også kåret til BB der han presset sol som bare han kan. Godgutten Thomas var aldri på land, men kun i vannet og ble kåret til turens vannmann der han møtte en likesinnet i Bodysurfing-Bent. Svein Tore Brandshaug tok turens første bad denne dagen.

Dagene skred fram og vi oppsummerer sol, fotballkamper mot lokale lag med dommere iført SWAT-veske, beachvolleyturnering, fritid, den gode samtalen og mye mye mer.

Tirsdag gikk turen til Norge. På gjensyn, Brasil. Tusen takk!