-Et byutviklingseksperiment i miniatyr på Rønningen
ARKITEKTUR / KUNSTPROSJEKT / INSTALLASJON / SOSIALT PROSJEKT
Er det et rom som mangler på skolen, eller trengs en ny vei? En omvei? Et objekt for sosiale hendelser? En labyrint? Et beskyttende rom for en eller flere? Et sted for nye møter? En danseplass? Dette er noen av spørsmålene som har vært utgangspunkt for elevenes arbeid i linja «Kunst og arkitkektur» i en hurtigoppgave denne våren.
Oppgaven var å skape en forstyrrelse eller forbedre det daglige liv på skolen.
Først gjorde alle en undersøkelse, som endte opp i et visuelt diagram. Elevene analyserte ett tema som hadde med bevegelse, aktive/ passive steder, sosiale møtepunkter, tid, lys, kontemplative rom, lyd, spisesteder, osv. Som inspirasjon til å finne en interessant måte å visualisere informasjonen, var vi inne og så på hjemmesiden til Information is Beautiful: http://www.informationisbeautiful.net
Program / Krav til oppgaven:
1.Installasjonen skal forholde seg til menneskekroppen, konseptuelt eller praktisk
2.Installasjonen skal ta for seg det sosiale som tema, men kan fungere som et sted å være alene
3.Installasjonen bygges som skissemodell i skala 1:1
4.Materialvalg er fritt, innenfor gitt budsjett. Det oppfordres til gjenbruk/ bærekraftighet
5.Sted for plassering er vesentlig – velg med omhu, ute eller inne på skolens område
6.Oppgaven kan løses konkret eller abstrakt, midlertidig, teknisk, og/eller lekent!
Prosjektet resulterte i alt fra opprettelsen av en bokklubb, ubehagelige performancer som utfordret både kunstnerne og forbipasserende til å tenke nytt om å se og bli sett, piler som viste nye veier å gå, et bord for to for de mer intime samtaler i den store matsalen vår, og til en sklie ned trappa - for mer moro, og kanskje til og med en som en manndomsprøve (sånn føltes det i alle fall for noen av oss!).