Hvordan er maten?

På Oslos eneste folkehøgskole.

Oskar og Espen

-Vi mikser storkjøkken med restaurant!

Oskar Flyman og Espen Sundheim utvider både smaksløkene og grensene for mat skapt på et storkjøkken. Som kjøkkensjef og assisterende kjøkkensjef ønsker de å blande inn både kjærlighet og lidenskap i måltidene som havner på bordet i matsalen.

- Vi ønsker å lage ærlig, smakfull og spennende mat fra bunnen, forteller Espen engasjert, som ukentlig tilbyr valgfaget Student-gourmet.

- Vi har også vårt eget bakeri og vi serverer ofte hjemmebakt brød, rett ifra stekeovnen, informerer Oskar.

Se video av en vanlig middag på Rønningen.

Les mer om folkehøgskolen i Oslo her!

Fra restaurant til folkehøgskole

Rønningen folkehøgskole er prisgitt to kokker med restaurantbakgrunn, og deres lidenskap på kjøkkenet får positive ringvirkninger for elevene.

- Maten er dritgod, forteller 2.-årselevene Martine Ildgruben Birkeland og Helene Berge. Jeg ser frem til middagen hver eneste dag - både tradisjonell, norsk mat og mer spenstige retter inspirert fra ulike land.

- Kjøkkenet er også flinke til å lytte til ønsker fra elevene og tilpasse menyene deretter, avslutter Helene.

Martine Ildgruben Birkeland og Helene Berge roser variasjonen mellom tradisjonell mat og spennende nye smaker.

DIGGER DET: Martine og Helene verdsetter variasjonen på middagene og har kun bøttevis av ros å komme med til de proffe kokkene på kjøkkenet.

Mattilpasning og allergier
Vi legger til rette for laktose- og glutenfri diett, samt vegetar/ vegansk mat. Dersom du har behov utover dette, må dette kommuniseres til skolen i forbindelse med søknad. Når det serveres svin, vil det være mulig å få et alternativ for de som av religiøse grunner ikke spiser dette. Ved matallergi ber skolen om at dokumentasjon fremlegges i forkant av skoleåret. Vi tar ikke ekstra betalt for tilrettelegging, og utvalget kan av og til være noe begrenset.

Finn ut mer om linjene våre her!