Hvordan er maten?

På Oslos eneste folkehøgskole.

Oskar og Espen

-Vi mikser storkjøkken med restaurant!

Oskar Flyman og Espen Sundheim utvider både smaksløkene og grensene for mat skapt på et storkjøkken. Som kjøkkensjef og assisterende kjøkkensjef ønsker de å blande inn både kjærlighet og lidenskap i måltidene som havner på bordet i matsalen.

- Vi ønsker å lage ærlig, smakfull og spennende mat fra bunnen, forteller Espen engasjert, som ukentlig tilbyr valgfaget Student-gourmet.

- Vi har også vårt eget bakeri og vi serverer ofte hjemmebakt brød, rett ifra stekeovnen, informerer Oskar.

Se video av en vanlig middag på Rønningen.

Les mer om folkehøgskolen i Oslo her!

Fra restaurant til folkehøgskole

Rønningen folkehøgskole er prisgitt to kokker med restaurantbakgrunn, og deres lidenskap på kjøkkenet får positive ringvirkninger for elevene.

- Maten er dritgod, forteller 2.-årselevene Martine Ildgruben Birkeland og Helene Berge. Jeg ser frem til middagen hver eneste dag - både tradisjonell, norsk mat og mer spenstige retter inspirert fra ulike land.

- Kjøkkenet er også flinke til å lytte til ønsker fra elevene og tilpasse menyene deretter, avslutter Helene.

Martine Ildgruben Birkeland og Helene Berge roser variasjonen mellom tradisjonell mat og spennende nye smaker.

DIGGER DET: Martine og Helene verdsetter variasjonen på middagene og har kun bøttevis av ros å komme med til de proffe kokkene på kjøkkenet.

Mattilpasning og allergier

• På Rønningen legger vi til rette for laktose- og glutenfri diett, samt vegetar/vegansk mat.

• Krav om dokumentasjon
    Vi tar ikke ekstra betalt for tilrettelegging, men du må kunne fremlegge dokumentasjon fra lege om at det er nødvendig med laktosefri eller glutenfri diett. Send denne til post@ronningen.fhs.no før skolen starter.

• Vi kan dessverre ikke tilby Halal. For de som ikke spiser svin av religiøse grunner, vil vi servere et alternativ.

• Dersom du har andre mattilpasninger må du ta direkte kontakt med skolen på post@ronningen.fhs.no

Finn ut mer om linjene våre her!