I henhold til Lov om folkehøgskoler §1 er "folkehøyskolens formål er å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Den enkelte folkehøgskole har ansvar for å fastsette verdigrunnlag innenfor denne rammen".
Rønningen Folkehøgskoles verdigrunnlag er nedtegnet i skolens Verdidokument som finnes her.
Som en del av folkehøgskolenes kvalitetsutvikling utarbeider vi hvert år en selvevalueringsrapport som sendes til Utdanningsdirektoratet i etterkant av hvert skoleår.
Selvevalueringsprosedyren er også forankret i Lov og Forskrift.
I Lov om folkehøyskoler §2h, heter det :
Skolen skal utarbeide prosedyre for selvevaluering og kvalitetsutvikling som sikrer de tilsatte og elever medvirkning. Det skal utarbeides en årlig selvevalueringsrapport som skal være offentlig tilgjengelig.
Tilsvarende heter det i Forskrift til Lov om folkehøyskoler § 14:
Hver skole skal utarbeide en dokumentasjon som klargjør og definerer skolens verdigrunnlag og målsetting. Dokumentasjonen skal også omfatte prosedyre for selvevaluering, kvalitetssikring og kvalitetsutvikling.
Rønningen Folkehøgskole bruker selvevalueringsarbeidet til å utvikle skolen, og de siste årene har både elevene, miljøstipendiatene og hele staben deltatt i prosessene gjennom året. Store deler av staben også har bidratt i skrivearbeidet under etterarbeidsdagene og i tiden før innlevering 1. juni. Med omfattende prosesser, og mange som bidrar, har også størrelsen på selvevalueringsrapportene økt de seinere årene.
Her finner du Rønningen Folkehøgskoles siste selvevalueringsrapporter:
EN BEDRE SKOLEHVERDAG - Selvevaluering Rønningen FHS 23-24
HVERDAGSVERDIER UNDER PRESS - Selvevaluering Rønningen FHS 22-23
BÆREKRAFT - Selvevaluering Rønningen FHS 21-22
DET SOSIALPEDAGOGISKE BLIKKET - Å SPILLE GRUPPEN GOD - Selvevaluering Rønningen FHS 20-21
ELEVMEDVIRKNING - Selvevaluering Rønningen FHS 19-20
FELLESSKAP - Selvevaluering Rønningen FHS 18-19
NYTT BYGG - NYE RUTINER - Selvevaluering Rønningen FHS 17-18